
Att jobba på bank är något många drömmer om. Det förknippas ofta med stabilitet, trygghet och en viss status. Men vad krävs egentligen för att få ett jobb inom bankvärlden? Är det bara ekonomer och jurister som platsar, eller finns det utrymme för andra kompetenser? Nedan går vi igenom vad som krävs för att få in en fot på banken, vilka roller som finns, hur rekryteringsprocessen ser ut och vad som förväntas av dig som medarbetare. Vi har också pratat med flera personer som jobbar inom branschen för att få en mer nyanserad bild.
Inte bara siffror och kostymer
En vanlig missuppfattning är att alla som jobbar på bank sitter i kostym och räknar pengar. I verkligheten är bankvärlden mycket mer mångfacetterad än så. Visst finns det ekonomer, analytiker och rådgivare, men det finns också behov av IT-specialister, kommunikatörer, kundtjänstpersonal och projektledare. Det gör att du inte nödvändigtvis måste ha en bakgrund inom ekonomi för att passa in.
Anna, som jobbar som personalansvarig på en av de större bankerna i Sverige, berättar:
– Vi söker inte bara efter folk med traditionell bankbakgrund. Det viktiga är att man har rätt inställning och är villig att lära sig. Många tror att man måste kunna allt om finans för att börja här, men det stämmer inte. Vi har internutbildningar för det mesta.
Utbildning och bakgrund
Trots att det inte är ett absolut krav, är det vanligt att bankanställda har någon form av eftergymnasial utbildning. Ekonomi är såklart vanligt, men det finns också många som har läst juridik, samhällsvetenskap eller till och med teknik. För enklare kundtjänstjobb eller roller i receptionen räcker det ibland med gymnasiekompetens, men konkurrensen kan vara tuff, så vidareutbildning är ofta en fördel.
David, som började sin karriär på bank som sommarvikarie i kundtjänst och nu arbetar som rådgivare, säger så här:
– Jag hade egentligen tänkt bli lärare men halkade in på banken av en slump. Det jag märkte var att det viktigaste var förmågan att prata med människor, att bygga förtroende och att vara lösningsorienterad. Ekonomikunskaperna kom med tiden.
Personliga egenskaper väger tungt
Många arbetsgivare inom banksektorn lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Att kunna bemöta kunder på ett professionellt och empatiskt sätt är ofta viktigare än att kunna rabbla ekonomiska termer. Även integritet, noggrannhet och ansvarstagande lyfts ofta fram som avgörande egenskaper.
– Det handlar om att människor kommer till oss med sina pengar och ibland sina livsproblem. Vi måste kunna hantera det med respekt och diskretion. Det är inget man skämtar bort, säger Maria, som arbetat som privatrådgivare i över tio år.
Att vara stresstålig är också en fördel. Tempot kan ibland vara högt, särskilt i tider av ekonomisk oro eller när det sker förändringar i samhället som påverkar bankverksamheten. Då gäller det att kunna hålla huvudet kallt och fatta kloka beslut även under press.
Säkerhet och kontroll
En annan aspekt som är viktig att känna till är att bankvärlden är starkt reglerad. Säkerhet, både digital och fysisk, är högt prioriterat. Det betyder att du som anställd kommer att genomgå bakgrundskontroller och skriva under olika former av sekretessavtal. För vissa tjänster krävs utdrag ur belastningsregistret och i vissa fall kreditupplysning.
Detta kan låta avskräckande för vissa, men är en naturlig del av att arbeta i en bransch som hanterar stora summor pengar och känslig information.
– Vi har ett stort ansvar. Det är inte bara kundernas pengar, utan ofta också deras framtidsdrömmar vi förvaltar, säger Erik, chef för en lokal bankfilial i Västsverige.
Rekryteringsprocessen
Rekryteringsprocessen kan variera mellan olika banker, men består ofta av flera steg. Först skickar du in en ansökan, ibland via ett rekryteringssystem. Om du går vidare blir du kallad till en eller flera intervjuer. I många fall ingår även olika typer av tester – exempelvis logiktester, personlighetstester eller simulerade kundmöten.
I vissa banker är det vanligt att man börjar som trainee eller via ett sommarjobb och sedan erbjuds en fast tjänst. Andra har tydliga karriärprogram där man roterar mellan olika avdelningar för att få en bred bild av verksamheten.
Karriärvägar och utveckling
En av de stora fördelarna med att jobba på bank är möjligheterna till utveckling. Du kan börja i kundtjänst och några år senare vara rådgivare, gruppchef eller specialiserad inom något område som bolån, investeringar eller företagstjänster.
Många banker uppmuntrar intern rörlighet och har tydliga program för kompetensutveckling. Det är vanligt med interna kurser, e-learning och möjlighet till certifiering inom exempelvis försäkring eller värdepappershandel.
Digitaliseringens påverkan
Bankvärlden förändras snabbt. Mycket tack vare digitaliseringen. Det påverkar både vilka jobb som finns och vad som krävs av dig som anställd. Förmågan att hantera nya digitala system är i dag nästan lika viktig som att kunna prata med kunder.
Många enkla ärenden sköts i dag via appar och internetbank, vilket gör att rollen för bankpersonal förändrats. I stället för att hjälpa till med överföringar eller saldoärenden handlar det mer om rådgivning, problemlösning och relationer.
Det har också öppnat dörren för helt nya roller inom IT, cybersäkerhet och dataanalys. Har du en teknisk bakgrund finns det stora möjligheter att arbeta inom bank utan att ha traditionell finanskunskap.
Hur du kommer igång
Om du är intresserad av att jobba på bank är det första steget att fundera på vilken roll som skulle passa dig. Vill du jobba med människor, teknik eller analys? Utifrån det kan du leta efter lediga jobb, traineeprogram eller praktikplatser. Tänk också på att många banker värdesätter engagemang. Har du någon erfarenhet från kundservice, försäljning eller ekonomi – lyft fram det. Även ideella engagemang, språk- och datakunskaper kan vara meriterande.
Att skriva ett bra CV och personligt brev där du visar varför du är intresserad av just den banken och vad du kan bidra med är ofta avgörande. Behöver du hjälp med det finns bra guide cv mallar och personligt brev exempel.